tisdag 14 februari 2012

Den tråkiga kvalvakan

Efter påtryckningar (en kommentar) så ska jag ge mig i kast med den mindre roliga varianten på kvalvaka.

Med fem omgångar kvar finner vi på kvalplats, Jakobsberg på 13 poäng, en mer än Malmberget som har 12 poäng. Närmast bakom -- och just nu -- innehavande av en direktdegradering hittar vi Sikeå på nio poäng. Kiruna med endast 3 poäng i dagsläget räknar jag bort.

Närmast ovanför strecket hittar vi ett koppel av lag på 18 poäng, med Sundsvall i botten. Dock med en match mindre spelad än Hornskroken på platsen ovanför. Dessa lag tror jag har råd att förlora näst intill resten utan att riskera negativt kval. Fast vem vet? Den som lever får se.













***

För Jakobsbergs del ser det ut som följer.

Lö 2012-02-18 16:00 Brännans IF (b)

Sö 2012-02-19 13:00 Sundsvall HK (b)

Lö 2012-02-25 15:45 Malmbergets AIF (h)

Lö 2012-03-03 15:45 Kiruna HK (h)

Lö 2012-03-10 13:45 AIK (h)

Lö 2012-03-17 16:00 Kungsängens SK (b)

Min analys: Brännan och Sundsvall kommer troligtvis att bli för svåra på bortaplan. Där blir det nog tyvärr en lång resa hem. Sedan väntar två hemmamatcher i följd mot Malmberget och Kiruna. Här kommer det bli oerhört viktigt att plocka fyra poäng. Det tror jag att man gör. Sedan väntar återigen ett möte i hemmaborgen, nu med AIK på andra planhalvan. AIK ska vara det vassare laget och vinner nog detta. I slutomgången väntar ett -- just nu -- formtoppat Kungsängen. Jag tror att Kungsängen kommer att avsluta serien med seger och lämnar Jakobsberg utan poäng här.

Jakobsberg kommer då upp i 17 poäng och får kvala.

***

Malmberget har detta framför sig.

Lö 2012-02-25 15:45 Jakobsbergs GoIF (b)

Sö 2012-02-26 14:00 HK Cliff (b)

Lö 2012-03-10 16:00 Sikeå SK (h)

Lö 2012-03-17 16:00 Hornskrokens IF (b)

Min analys: Med endast fyra matcher kvar i seriespelet denna gång är det svårt att plocka flera poäng. I matchen mot Jakobsberg är det mycket viktiga poäng på spel och jag tror att den kan vara viktig att vinna då man inte behöver känna alltför stor press i matchen mot Sikeå senare i vår. Dock tror jag att Jakobsberg är snäppet vassare på sin hemmaplan. Dagen efter väntar seriens snålaste lag- Cliff. Jag tror att Cliff kommer stänga bakåt och vinna komfortabelt. Sedan väntar en spelledig helg där man får möjlighet att spela ihop sig inför det som kan komma att bli årets viktigaste match. Den mot Sikeå. Med tanke på hur formkurvan har pekat på slutet tror jag inte att man lyckas vinna denna match. Det blir ett kryss! I sista omgången väntar ett Hornskroken som inte har något att spela för (då man förlorat mot Vassunda och inte lär kunna nå en kvalplats). Här vinner Kroken i ett soligt Boden.

Det ger Malmberget sammanlagt 13 poäng och även de får en kvalplats.

***

Sikeås avslutning ser ut som följer:

Lö 2012-02-18 16:00 Kungsängens SK (b)

Sö 2012-02-19 12:00 AIK (b)

Sö 2012-02-26 14:00 Vassunda IF (h)

Lö 2012-03-03 14:00 Lidingö SK (h)

Lö 2012-03-10 16:00 Malmbergets AIF (b)

Lö 2012-03-17 16:00 Sundsvall HK (h)

Min analys: Läget ser ut som det gör och med tre poäng upp till kvalplats har man det tufft redan från start. Det laget MÅSTE göra för att undvika direktnedflyttningen är först och främst att "stjäla" ett poäng av AIK, Vassunda, Lidingö eller Sundsvall. Det tror jag inte att man är kapabla till. Och även om man skulle lyckas med det krävs det seger över Malmberget, och det känns inte omöjligt. Nej. Det blir bara en poäng till och den tar man mot Malmberget. Detta säger jag även om jag på ryktesvägar hört att man stärker upp sitt lag på hemmaplan.

Det ger Sikeå 10 pinnar och man får spela i division 3 norra nästkommande säsong.

***

Om det är någon som inte delar min uppfattning av vad som komma skall så skriv gärna i kommentatorsfältet.

11 kommentarer:

  1. Jag tror tyvärr inte att MAIF kommer ta några fler poäng denna säsong.

    Jag tror att dem kammar noll, och att vi vinner antingen mot kungsängen eller AIK i helgen sedan tar 2 poäng i sköna Gällivare. :)

    Tror inte att Jakan behöver oroa sig allt för mkt för nerfklyttning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att du har rätt. Sikeå i div3 klingar rätt illa. Lycka till!

      Radera
    2. Jo skulle kännas fel med Sikeå i div 3 faktiskt! Vi har ju egentligen riktigt bra lag som skulle kunna matcha dem flesta lag i div 2. Men tyvärr så har vi massa skador som gör så att nyckelspelare inte kan vara med. Men jag hoppas och tror att vi kan klara de!

      Radera
  2. Vilka lag är det som väntar för dom lag som får kvala?
    Det känns som att både Malmberget och Sikeå kan få det svårt i ett kval.

    SvaraRadera
  3. Det ser ut som att det blir Enköping och Umeå. Om nu Umeå tar kvalplatsen. Annars står just nu
    Norrfjärden i tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvalproceduren finns nu upplagd SHF:s hemsida. 9:an i division 2N (f.n. Jakobsberg) möter 2:an i division 3N (f.n. Umeå, men Norrfjärden skuggar i tabellen). 10:an i division 2N (f.n. Malmberget) möter 2:an i division 3ÖN (f.n. Enköping).

      Detta medför i mina ögon att kampen om nionde platsen blir viktigare än någonsin. Jag tror nämligen att det lag som får möta Umeå/Norrfjärden kommer att klara sig kvar relativt enkelt medan det lag som får Enköping kommer att få det oerhört tufft att hålla sig kvar. Enköping skulle i mina ögonen vara ett topplag i division 2 och är lika bra i bortaspelet som hemma i Idrottshallen, vilket talar för att de klarar av ett kval med två av tre matcher på bortaplan.

      Notera också att Umeå och Norrfjärden möts i sista omgången och om avståndet lagen emellan håller i sig till dess får vi en direktavgörande fight i Norrfjärdens Sporthall att se fram emot.

      Radera
  4. Jag tror att Jakan kommer ge de ovanstående lagen en större kamp än så. AIK och Kungsängen kan spela två rätt så betydelselösa matcher på slutet, lite beroende hur serien ser ut just då. Detta gör att man tar 4 pinnar hemma mot Kiruna och MAIF, vilket vore överraskande om det inte skulle inträffa, samt att man kan ta 2-4 pinnar till på slutet. Detta sätter dem i spannet 19-21 p.

    Om man dessutom skulle kriga till sig 2 poäng till i helgen, troligast mot Sundsvall då, så är både Sundsvall och Kroken med i den nedre striden.

    Detta kommer med stor sannolikhet bli en riktig cliffhanger...

    SvaraRadera
  5. Någon som vet hur det ser ut för lagen i norr trean ekonomiskt/sportsligt, dvs har de råd och vill de gå upp, har för mig att umeå har tackat nej till div 2 spel tidigare .

    SvaraRadera
  6. Killarna och ledarna i Umeå IK VILL spela i div 2. De har dock en tuff kamp ekonomiskt i en stad som är så förgiftad av innebandy. Så det återstår att se om de anser sej ha råd att spela i tvåan.
    Norrfjärdens IF vill spela i tvåan och löser det nog ekonomiskt om de skulle ta sej upp via kval.
    Sedan ska vi inte glömma att Strömnäs GIF ligger minst sagt risigt till i div 1 norra. Så för närvarande, om tabelläget håller i sej, spelar de oxå i tvåan nästa säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för denna infon. Jag minns en match i Umeå för ett par år sedan då speakern redan innan innebandyspelarna hann ut ifrån planen började tjata om Tuppawareparty och fjollboll i mikrofonen. Är det krig i Umeå?

      Radera
    2. KRIG? Det kan man lugnt säga! UIK får spela med vax i Gammliahallen och spelarna får hjälpas åt att knäskura golvet för att få bort varenda vaxmolekyl från golvet efter matcherna. Annars blir de helt bannlysta. Ni kan följa UIK och deras förehavanden på tränar-Douglas roliga och trevliga blogg (om ni inte redan upptäckt den)http://ingenjavlafjollboll.blogg.se/

      Radera