torsdag 2 februari 2012

Uppsalaklubb i steg 5

Det blev alltså ett upplandslag i steg 5 denna gång för A-pojkarna. Och det blev inte någon av "giganterna" Skånela eller Rimbo som de senaste åren matat upp framgångar på både ungdoms- som seniorsidan.
Istället blev det uppstickaren USIF som knep platsen.

Och vi Vassundaiter har all anledning att vara stolta. Vid coachbänken i USIF hittar vi Fredrik Blanck med flertalet säsonger i Vassunda bakom sig, och den kanske största individuella orsaken till avancemanget stavas Philip Skatt. Philip är fostrad i Vassundas gyllene generation P95. Ett lag som då de begav sig leddes av Philips pappa Per-Olov Skatt, numera i ledarteamet kring Vassundas seniorlag.

"Dövinkel" måste givetvis ta sitt ansvar med ett telefonsamtal till Philip och "Blancken".

***

Tjena Philip hur är läget så här dagen efter?

- Jorå. Det är riktigt bra. Jag är stolt över prestationen laget gör under hela SM.


Ni började mot Notlob, vad har du att att säga om den matchen?

- Den var väl vår sämsta match. Jag tycker att vi var ute och seglade i hela första halvlek. I den andra halvleken jobbade vi ikapp och gick förbi och avgjorde sista 5 minuterna. De fem minutrarna var bra.


Andra matchen då mot Kärra?

- Vi gjorde en jäkligt bra match mot Kärra som var tippade att inte förlora en match. Vi stod upp bra hela matchen, Tyvärr orkade vi inte sista delen då Kärra var lite för tunga och hade för bra skytte.


På Söndagen väntade H43 från Lund. Vad har du att säga om den matchen?

- Den matchen var sådär. Första halvlek var OK men den andra var inge vidare. Vi var ganska slappa i andra halvlek men det var ändå en trygg seger.


Sedan väntade Skånela i Semi-off. Kändes det speciellt?

- Alla känner alla så här hade vi ett riktigt prestigrladdat möte.
Det börjar med att Skånela tog ledningen med 5-1. Då kastade Blancken in time-outkortet. Efter den skärpte vi till oss och kämpade oss upp till 7-7. Efter det stod hela matchen och vägde med max 1-2 mål upp åt vardera hållen. Med fem minuter kvar ledde Skånela med ett par/tre bollar, Då hände något och vi plockade fram en riktig kämpaanda och jobbade upp oss till likaläge. Det slutade med att Simon Forslund* bryter en passning och kontrar in det avgörande målet till 28-27.


Hur gick det för din egen del då? Enligt det jag kan utläsa från AlltOmHandboll så verkar du varit outstanding.

- Det är kul att man får mycket beröm men det finns fortfarande mycket att förbättra. Det gick upp och ner tycker jag, men jag gjorde mina bästa matcher mot Skånela och Kärra.


Hur tror du att det kommer gå nu i steg 5?

- Jag tror att det kommer bli riktigt tufft i steg 5, Vi kommer gå in som underdogs och kunna spela helt utan press. Men det finns goda möjligheter att kunna utmana även de bästa lagen.


Vilka tror du vinner allt?

- Det kommer stå mellan något av skånelagen Lugi eller Ystad.
Lugi är riktigt jävla heta i alla ungdomslag.


Blir du kvar i USIF efter den här säsongen?

- Det får vi se. Jag har inte riktigt bestämt mig än. Jag tar det som det kommer. Jag får ta mig en funderare efter steg 5 om hur framtiden får se ut.


Vad har du för alternativ då?

- Givetvis att stanna kvar här i USIF eller att gå tillbaka till min förra klubb Vassunda. Men det finns även planer åt Göteborgshållet.


Hur är det att ha Blancken som tränare då?
- Han sköter sig.


Det säger du ju bara för att du vet att han kommer läsa det här.

- Nej, nej. Han gör ett bra jobb med oss.

*Simon tränade med Vassunda under delar av förra säsongen.

***

Jag pratade även med Fredrik Blanck.

***



Hej Fredrik, och grattis till finalplatsen!
- Man får tacka!

Hur kunde det gå så här bra?
 - Jag är inte direkt förvånad. Under säsongen jag varit i föreningen tycker jag att killarna har visat att man kan spela riktigt bra-, och under rätt omständigheter så har vi möjlighet att slå de flesta lagen. Detta var något vi lyckades med under steg 4-helgen i Märsta.

Ni har väl ett relativt nytt gäng?
- Egentligen inte. Grabbarna från USIF har spelat tillsammans i ca 7 år . Det som är nytt för denna säsong är att man slagit ihop P- 95/96 för att tillsammans bli att slagkraftigt A-pojklag.

Hur gör man för att svetsa ihop en hel del nya spelare inför en säsong?
- Detta tycker jag inte varit något större problem då USIFs A-pojkar är ett riktigt härligt gäng där alla är välkomna.  

Hur har det varit att komma in som ny tränare i det här laget?
- Det tar ju alltid lite tid att sätta sig in i en ny organisation och lära sig spelarnas olika kompetenser. Men hittills har det bara varit sjukt roligt, som jag tidigare sa så är det ett härligt gäng med många duktiga spelare som har potential att på sikt bli riktigt duktiga seniorspelare.  Jag tycker också att organisationen bakom laget fungerar suveränt vilket är en viktigt faktor för att killarna skall kunna utveckals och prestera.

Vassundasonen Philip Skatt gjorde enligt vad jag förstår en magisk helg. Vad har du att säga om det?
- Philip är en mycket viktigt spelare i truppen som besitter många goda färdigheter som handbollsspelare.

Är det några fler i laget du vill framhäva?
- Här skulle man ju kunna rada upp hela truppen! Helgens avancemang är helt klart en laginsats. Vissa spelare fick ta ett stort ansvar ute på planen med mycket speltid, vilket man gjorde med bravur. Men vi får inte glömma bänkens betydelse, alla har bidragit utifrån sina förutsättningar på ett föredömligt sätt.

Du har själv spelat i Skånela. Betyder segern över dem något speciellt för dig personligen?
- Det är alltid något speciellt med att vinna i Vikingahallen, oavsett vilken sida man står på.

Du jobbar även på UHF. Vad betyder det här för Upplandshandbollen?
- Det är kul för upplandshandbollen med lite nya uppstickare.  En ökad bredd av föreningar som kan visa på goda resultat gynnar hela distriktet.

Slutligen. Hur kommer det gå i finalsteget?
- Det är svårt att sia om och det kommer förmodligen bli väldigt tighta matcher där laget med bästa inställning kommer att vinna.

Tack Fredrik och Philip, Lycka till nu i steg 5!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar