söndag 26 februari 2012

...sa han som sket i brallan på cykelsemestern

Efter vad målvakt Simon Bergström beskrev som en taktisk triumf (sällan har det flutit på så bra trots byten mellan flyg, taxibilar, tåg och hyrda minibussar) är vi åter på bekant mark -- och vi har två poäng med oss hem.

Efter gårdagens försmädliga förlust bytte vi snabbt Norr- mot Västerbotten och efter en god natts sömn på Scandic i Umeå satte vi oss i nämnda minibussar för vidare färd mot Robertsfors. Där väntade match mot Sikeå, som inte har haft någon rolig säsong så här långt. Inför dagens match var förhoppningarna på hemmalaget emellertid högre än på länge och när publiken (och våra motståndare) fick se vår tunna och till synes beskedliga trupp växte antagligen tuppkammen på de röda ytterligare någon centimeter. Utöver detta gjorde Christoffer "Stoffe" Nordholm bejublad comeback och han visade sig vara precis den spelare Sikeå har saknat tidigare.

Matchen inleddes annars med att vi omgående tog tag i taktpinnen och dirigerade matchtempot -- och när vi får bestämma blir det högt. Detta till trots hängde hemmalaget med förvånansvärt bra och när vi inte lyckades förvalta den uppsjö av bra lägen som vi skapade innebar det att lagen följdes åt till ställningen 8-8. I slutet av halvleken åstadkommer vi till slut ett litet ryck och kan gå till halvtidsvila i ledning 12-10. Så långt hade Oskar Liljebris varit helt outstanding och visat upp ett enastående register. 6 mål blev det från Liljebris sida och tillsammans med bloggkollega Gladh stod han för 10 av lagets mål i första halvlek.

Halvtidsledningen var förvisso knapp, men känslan var ändå att om vi bara kunde vara lite mer skärpta och kalla i avsluten, så skulle det rinna iväg. Vi spelade med bra fart (i synnerhet fas 2-spelet vållade Sikeå stora problem) och var konsekventa i spelvalen. De individuella avsteg som gjordes var allt som oftast lyckade, men vi hade förtvivlat svårt att passera en inspirerad Milad Farshid i hemmamålet. Då var det tur att vi själva hade en minst lika stabilt spelande Simon Bergström. Försvarsspelet var närmast prickfritt och fyrblocket bestående av Oskar Liljebris, Oskar Ageborg, Robin Wahlgren och Andreas Ericson fick i enlighet med de inför matchen uppställda instruktionerna motståndarskyttarna till precis de lägen vi eftersträvade. Detta gav Simon möjlighet att briljera med den ena paraden efter den andra och när halvtidsvisslan ljöd kunde han stoltsera med otroliga 68,8 procent i räddningar.

Egentligen borde matchen ha varit avgjord i halvlek, då vi med någorlunda normal utdelning hade gjort närmare 20 mål i första halvlek. Så blev dock inte fallet och istället väntade vad som skulle komma att bli en gastgramande andra halvlek. "Gladh påsk"

Andra akten tar vid där den första slutade och inledningsvis kvarstår matchbilden från första 30. Efter ett tag svänger emellertid matchen över till Sikeås fördel och när anfallsspelet vårt går i stå ger vi Marcus Öhlund möjlighet att enkelt kontra in ett par mål. P-O tar i det läget time out och beordrar ett platsbyte på mig och Gladh, för att ytterligare öka trycket i första fas-spelet. Draget visar sig vara genialiskt och fortare än kvickt har vi genom sex raka mål från min sida vänt underläge till ledning 25-20. Endast fem minuter återstår i det läget och matchen tycks avgjord, men på grund av ett plötsligt slarv i anfallsspelet från vår sida och en aldrig sinande vilja från hemmaspelarnas dito äter sig Sikeå mål för mål närmare till dess bara ett mål skiljer oss åt. Sikeå får också sista chansen, men sista ordet får Simon som räddar Anton Bygdemarks skottförsök. Seger 26-25 och det jämnar som sagt ut sig. Igår grinade oturen oss i ansiktet och idag, knappt ett dygn senare, hade vi marginalerna med oss. Dock ska det sägas att det var en fullt rättvis seger och hade det inte varit för vår ineffektivitet i de avgörande lägena hade det blivit en betydligt klarare seger. Dock stretar Sikeå på och med lite mer bredd i spelet hade man kanske kunnat utmana ytterligare. Tyvärr för Sikeås del blev spelet väldigt mittcentrerat och många avslut togs utifrån, vilket gav oss klara kontringslägen.

Återigen har vi ett fantastiskt go och en mycket god stämning i truppen, vilket smittar av sig på spelet. Under perioden för det matchavgörande rycket spelade vi som i trans i försvarsspelet och den glöd vi hade då var helt obetalbar. Stunder som den femminutersperioden är anledningen till att handboll är det bästa som finns.

Vi kan konstatera att vi under helgen har gjort säsongens två bästa kollektiva insatser. Likväl finns det alltid skäl att dela ut lite extra beröm till enskilda spelare. Simon har redan omnämnts och beträffande helgens målvaktsspel får alla kommentarer betraktas som överflödiga. Försvarsmässigt har tidigare nämnda mittblock varit lysande och idag förtjänar Oskar Ageborg ett extra plus i kanten. Han håller Marcus Öhlund på bara två gjorda mål i uppställt spel (övriga på kontring), vilket får anses vara mer än godkänt. Mittförsvaret med Wahlgren och Ericson var mer än stabilt och som bäst när det gällde. Med ett sådant försvarsspel kan man alltid vara säker på att man som kantspringare får sina kontringsbollar. Tack grabbar! Offensivt briljerar Gladh och Liljebris lite extra, men hela laget bidrar stort till denna seger i båda riktningar.

I Sikeå var inkallade Nordholm mycket nyttig och man kan för Sikeås del bara beklaga att man inte har haft honom till sitt förfogande tidigare under säsongen. Det Sikeå vi mötte idag och de håglösa västerbottningar som besökte i Alsikehallen i höstas kan inte jämföras på samma dag och hade man presterat i nivå med dagens insats hela säsongen hade man inte behövt oroa sig för nedflyttning. Farshid i målet var även han mycket bra.

Segern innebär att vi behåller tredjeplatsen, men marginalen ned till Kungsängen och AIK är nu bara en poäng. Avslutningen blir garanterat rafflande.

Nästa helg är vi spellediga, men det innebär inte att helgen blir ointressant, tvärtom. Våra huvudkonkurrenter spelar båda mot Brännan och visst hoppas vi att härnösandslaget tar fyra poäng. Spännande blir det i vilket fall.

Målskyttar:

Sikeå SK: Christoffer Nordholm 8, Marcus Öhlund 7, Anton Bygdemark 5, Pär Edström 2 (2), Christoffer Gustavsson 1, Tobias Persson 1 och Henrik Skoglund 1.

Vassunda IF: Oskar Liljebris 8, Gabriel Sjöberg 8 (2), Magnus Gladh 4, Thomas Göthe-Andersson 3, Oskar Ageborg 1, Andreas Gladh 1 och Robin Wahlgren 1.

Utvisningar:

Sikeå SK: 4 x 2 min

Vassunda IF: 0 x 2 min

Resultat division 2 norra omg. 19:

Hornskrokens IF - Vassunda IF 29 - 28
Jakobsbergs GoIF - Malmbergets AIF 24 - 20
Kungsängens SK - Sundsvall HK 35 - 28
AIK Handboll - Sundsvall HK 36 - 22
HK Cliff - Malmbergets AIF 20 - 16
Sikeå SK - Vassunda IF 25 - 26

* * *

Jag ställer mig upp för domarduo Lundgren/Sjöström. En av de bästa domarinsatserna den här säsongen och mycket av framgången stavas känsla. Bara det faktum att man inte lade märke till dem i någon nämnvärd utsträckning skvallrar om att det var mycket bra. Klockrent var ordet!

* * *

100-procentigt straffskytte i helgen!

* * *

När hände det senast att vi hade noll utvisningar under en match.

* * *

För andra matchen den här helgen gör samtliga spelare som spelar offensivt mål.

* * *

Med den gästvänlighet vi har fått uppleva i helgen är det lätt att vara på bortaresa. Såväl Hornskroken som Sikeå bjöd på ett varmt och hjärtligt mottagande.

* * *

Fantastiskt bra liverapportering och jag hoppas Sikeå fortsätter med det. Etern behöver alla liverapporter den kan få. Dock bör nog robbanborna se över sina regelkunskaper en aning. Vid straffkast får man flytta stödfoten så länge man inte korsar straffkastlinjen eller lyfter på den.

* * *

Sikeå SK och division 3 klingar verkligen illa. Föreningar som denna ska inte behöva harva runt på handbollens bakgård.

15 kommentarer:

  1. Dock ska det sägas att det var en fullt rättvis seger och hade det inte varit för vår ineffektivitet i de avgörande lägena hade det blivit en betydligt klarare seger. Dock stretar Sikeå på och med lite mer bredd i spelet hade man kanske kunnat utmana ytterligare. Tyvärr för Sikeås del blev spelet väldigt mittcentrerat och många avslut togs utifrån, vilket gav oss klara kontringslägen.

    Nejdu Gladh, nu e du ute på hal is, klara kontringslägen ? ni hade flyt de och fick tag i stolp o ribbreturer o du fick kontra in kvittering och gå om. Sen att du tycker det är full rättvis seger, oxo sjukt tveksam till det. tycker ni ska komma ner lite, ni har flyt o maginalerna på er sida denna match.


    Jag ställer mig upp för domarduo Lundgren/Sjöström. En av de bästa domarinsatserna den här säsongen och mycket av framgången stavas känsla. Bara det faktum att man inte lade märke till dem i någon nämnvärd utsträckning skvallrar om att det var mycket bra. Klockrent var ordet!


    Att du i överhuvudtaget kan höjja deras insats under matchen igår är ju pinsamt, att de inte syndes. De tog ju över matchen med felaktiga utvisningar, fördelar till er Vassunda som fick mina ögon att tro vi var i sundsvalls/kirunas hemma hall..
    Vi i sikeå har 3 felaktiga utvisningar imot oss, och att er mv "bara" får gult kort för osporsligt uppträdande 10 sec kvar av matchen, jo, de e klart att tyckte de var osynliga...
    Nu vet jag att de kmr skrivas bla, bla , bla ang detta. så jag kmr att lägga ut en film snutt på detta under veckan så får ni bedömma själva.
    Domare insatsen var pinsam och att ni höjjer de till skyarna denna helg undrar man juh verkligen vilken standard ni har haft tidigare under sess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roger. Först och främst så är detta Sjöbergs text och det är han som får stå för den. Jag tycker däremot att han har rätt.

      Ni har tre utvisningar. Jag vet att minst en är solklar (slaget på Ageborgs hals) och att minst en är väldigt tveksam(en i första halvlek). Den tredje minns jag inte.

      Ribb/stolpträffar tror jag att vi har minst lika många. Och det är inte oflyt. Det är för dåliga skott!

      ***

      Lägg gärna upp en filmsnutt du, men det skulle vara mycket bättre om du lägger upp allt som filmades. Jag menar annars kan man ju välja och vraka och få fram precis den bild man vill och det ger ju inte någon rättvis bild.

      ***

      Vad gäller fullt rättvis eller inte ligger det ju i betraktarens ögon. Jag personligen tycker att vi är bra mycket bättre än er idag och jag håller med Sjöberg om att segern borde varit större.

      Radera
  2. jes, såklart. sjöberg Sry!
    Jo jag kan lägga upp matchen i sin helhet.(vill visa med ihopklipp vilka utvisnigar jag e tveksamma imot)
    Vi har tot 6 utvisningar(ni har noll pga???) men av de 6 är 3 st helt felaktiga. 2 st träffar raktframifrån där vif spelare faller pga sina 70-80 kilo mot en på 110. Ett fall där Anton B bröstar o låser fi rakt framifrån o får en oehört tveksam utvisning.Den tredje är när vi står och väntar på rullande boll från mv-räddning och er spelare trycker sig felaktigt imellen 2 st sika spelare tar bollen i målgården o skjuter. Missar skottet och får då straff och 2 minuter med sig. Helt felaktigt.
    Att ni e bra mycket bättre är konstigt att ni tycker att ni är denna match, helt ärligt. Ni vinner pga avgörande moment i matchen. Tycker ni har ett bättre samspelt anfallspel med ert kryss övergångar o inövade varianter, men att ni var KLART bättre är det nog bara vif som tyckte.
    som jag sa igår. Allt ligger i betraktarens ögon.

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara försöka förklara utvisningen när bollen rullar ut efter målvaktsräddningen.
    Om någon trampade över i förstaläget eller inte har jag inte koll på. Det jag däremot har koll på är att en vassundaspelare och en/två sikeåspelare är inblandade i förstaläget. SEN rullar bollen ut utanför målgården och en annan spelare i vårt lag får tag på bollen. När han sen ska skjuta blir han dragen i armen (det syntes klart och tydligt från vår avbytarbänk). Jag har förståelse för om situationen var i en sådan vinkel att armdragningen inte alls uppfattades från sikeåbänken (såna vnklar finns alltid viss utsräckning under en match). Det enda som jag kan se diskuteras är om det skulle ha varit frikast åt något håll i förstaläget när bollen rullar/studsar ut från målvakten.

    SvaraRadera
  4. Oj, nu blev det mycket. Vet inte riktigt var jag ska börja, men jag ska försöka bemöta det mesta.

    För det första. Det är knappast flyt när man i match efter match (med vissa få undantag) har sprungit sönder motståndarna. Lika lite som det är otur när man hela tiden skjuter i ramen. På samma sätt menar jag inte att den ofantliga mängd brända avslut vi har i synnerhet i första halvlek beror på otur. Vi var inte tillräckligt kalla i avslutningslägena helt enkelt. Dock kan inte ens den mest inbitne sikeåsupportern blunda för att vi var det klart bättre laget igår och att bara dåliga avslut från vår sida höll er kvar i matchen i första halvlek. Ni hade förvisso också många avslut, men skillnaden var att ni fick ta skotten i pressade lägen från positioner på banan där vi redan innan match ville att ni skulle skjuta medan vi fick lägen som vi ville ha. Även om en betydande del av våra mål gjordes på H9, H6 och V6 kan man heller inte blunda för att vi är farliga över hela banan medan ni i stort sett bara spelar på M9 och V9. Ett kantmål och två från linjen samt ett antal kontringar på Öhlund var det ni åstadkom i övrigt.

    Nä, ni ska trots allt vara glada över att ni fick vara med till det bittra slutet. Vi däremot måste rannsaka oss själva när det gäller avsluten. Hade det inte varit för att vi var spelmässigt bättre hade vi straffats för vår dåliga avslutningsprocent (vi kom ju till rena lägen i snart sagt varenda anfall i första halvlek) och åkt hem utan poäng.

    När det gäller domarna ska du börja med att läsa matchprotokollet. Ni drabbades av 4 utvisningar inte 6. Jag håller med om att den första var mer än tveksam, men övriga kan man inte diskutera bort. Efter överfallen på Oskar Ageborg kan vi bara tacka för att det är segt virke i honom och att han trots åtskilliga slag mot hals och ansikte spelare 120 minuter i helgen. Sedan var det någon incident på linjen, som så klart är svår att uttala sig om, men det får man svälja; det finns många sådana situationer att utvisa spelare för under en match. Det man kanske kan tycka är underligt är att vi inte åker på någon utvisning, men sett till matchbilden har det rutiga skäl och randiga orsaker. Ert anfallspel byggde nästan uteslutande på skytte utifrån (genombrotten var lätträknade), vilket medför att "typiska" utvisningssituationer inte uppstår i samma utsttäckning. Vi kan hela tiden ligga på rätt sida och jobba utåt mot era spelare, varför vi slipper undan utvisningar.

    Jag kan ju bara jämföra med hur domarnivån har varit i övrigt (särskilt med övriga matcher vi spelat i Norrland) och då är det ingen tvekan om att detta var det bästa hittills. Sedan är ju "bästa" ett relativt begrepp, som får sin innebörd i förhållande till något annat. Lundgren och Sjöström lät oss spelare spela handboll och det uppskattar åtminstone jag. Sedan blir det vissa tveksamma domslut, men vi spelare sumpar bollen och tränarna fattar ibland fel beslut. Vi är alla människor.

    Lägg gärna upp matchen i sin helhet, så kanske utomstående betraktare kan avge sin åsikt i frågan.

    Sist men inte minst vill jag bara säga att du är en härlig, frisk fläkt Roger och att jag beundrar dig för att du vågar tycka till utan att gömma dig bakom någonting.

    Efter sist men inte minst vill jag också påpeka att jag fullt ut står för det jag skriver och det gäller även referatet efter matchen mot Kroken. Även om Gladh står som undertecknad var det jag som skrev och ni behöver således inte lasta honom för någonting som står skrivet i helgens "kontroversiella" referat. Jag tycker faktiskt att vi själva uppträder som oerhört goda förlorare efter matchen i Boden och det är därför tåkigt att man ska få detta sköljt över sig när man själv har vunnit. Det förtar lite av segern måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt. Jag sitter på jobbet i kan inte svara mer utförligt än att jag vill verkligen inte dra ner er seger känsla överhuvudtaget, ni vann, 2 poäng åt er. Det jag vill säga är att ni vann, men inte så övertygande som ni vill få det att framstå. Jag hade ett skytte som sim innebar att de skulle just, skjuta! Angånde 4 utvisningar minns jag då fel, trodde Henke åkte på 2 ( 1 st solklar med felträff mot halsen, 1 st bröst mot bröst då er m9 föll pga dåligt med kilo( enligt mig) Pär Edström 1 st ( straffsitvationen) tveksam!!! Anton Bygdemark. 1a halvlek! Löjligt. Krilles tröjdrag( självklar utv)för mig och ytterligare 1 st jag inte hittar i hjärnan. Tack för att du tycker jag e ok, detsamma. Men när det gäller matchen så har vi ( som tur är) helt olika uppfattningar. Återkommer med mer när jag inte sitter med iPhone!;)

      Radera
    2. Härligt Roger! Ser fram emot att få höra mer och jag måste säga att jag bara blir mer och mer intresserad av att få se matchen på film.

      Radera
    3. Jag måste få hålla med Roger ang. matchbilden. Okej att ni får många enkla mål igenom kontringar, men jag tycker ändå att vi va värda poäng iaf! För eran ledning va väll aldrig mer än 4? bollar som mest? Jag tycker att delad pott hade vart mest rättvist iaf. Men de är som ni säger, man har olika uppfattningar om hur matchen såg ut.

      Grattis till 2poäng och lycka till i kvalet upp till ettan!

      Radera
    4. Det har du förvisso rätt i, men det var inte på matchens målbild jag stödde min argumentation. Istället var det mängden öppna målchanser och missade avslut i bra lägen som låg till grund för att jag påstod att vi borde ha avgjort i första halvlek. Det står jag fortfarande fast vid.

      Tack förresten och lycka till i kampen om nytt kontrakt! Spelar ni som igår vågar jag påstå att ni har mer än goda chanser att avfärda Malmberget och kanske kan ni även skrälla hem en nödvändig poäng i någon av de övriga matcherna.

      Radera
  5. Jo absolut, de köper jag. Men å andra sidan hade vi också en del lägen som vi missade! Ni skyller på dåliga avslut, jag skyller på bra målvakter! ;) Nej men skämt åt sido så förstår jag vad du menar och kanske kan hålla med dig till en viss del.

    Men jag förstår även vad Roger menar med de han säger ang. matchen.

    Jo jag hoppas och tror verkligen att vi tar dem poäng som behövs för att kunna ta kval.

    Och till alla era kanter, SLUTA KNORRA!! Man blir ju tokig på er!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla era kanter? Jag ber om ursäkt för mina... Jag lovar att inte knorra på dig en enda gång till... i år.

      Lycka till nu!

      Radera
  6. Hoppas att Kungsängen eller AIK vinner över Brännan

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Man tackar Mia. Alltid lika roligt när folk uppskattar det man gör. :)

      Radera
  8. Gladh Påsk på er själva och fortsätt med er trevliga blogg! Väl mött nästa säsong Mvh / Janne Lindberg, lagledare BBK HF

    SvaraRadera