måndag 6 februari 2012

Men in Black

Att en handbollsdomare ska agera rättvist kan vi nog alla hålla med om. Det finns nästan ingenting värre än att bli totalt bortblåst redan ifrån matchstart. Men även när det kommer till domare som är konsekventa i sina bedömningar kan det bli problem. Jag tänker då på alla de domare som verkar tycka att en domares största ansvar i en match är att synas så mycket som möjligt. En domare som hetsar upp sig totalt i onödan och gör överambitiösa försök att skapa respekt ifrån spelarna. Den respekten kan man endast få om man behåller ett lugn, och sakligt kan bemöta frågor ifrån spelare och ledare. De klassiska svaren som till exempel "Tyst, det är jag som bestämmer"(tänk Anders Frisk) skapar bara en aggression hos redan adrenalinstinna spelare. Kan man till exempel bemöta frågor med svar såsom "Jag uppfattar situationen som att... för att.."(tänk Colina) är hälften redan vunnet.

Det finns på tok för många domare som försöker att komma upp till spelarnas adrenalinnivå och springer fram till en spelare som precis gått över gränsen och näst intill skriker "UT MED DIG!". Detta betende skapar bara ännu argare spelare som i nästa tillfälle kan försöka ta ut sin ilska på en motståndare som får ett ryck i armen bakifrån. Det skapar i alla fall definitivt inte ett schysstare spel.

En annan sak som irriterar mig är när ett division 2 lag har ett försvarsspel värdigt högre divisioner blir konstant straffade. Jag tänker då på lag som håller sig innanför gränsen med ett stenhårt spel rakt framifrån. Försvar av den typen blir utvisade nästan hela tiden, utan att gå över någon gräns.

***

Under veckan kommer mer att komma upp i ämnet domare. Blandat med lite statistik.

9 kommentarer:

  1. Klockrent skrivet. Domarna borde behålla lugnet och istället för att bli aggressiva så ska de ju bidra med ett lugn på plan. Dialog med både spelare och ledare är viktigt, men även kunna ta de gångerna man blåser i en så kallad 50-50 situation. Så länge man kan motivera sina domslut finns väl ingen anledning att bursa upp.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det kanske både saknas kunnande, känsla och dialog. Men först och främst, vi ska nog vara glada över att det finns folk som vill döma. Utan domare blir det svårt att spela matcher!
    Om man jämför med lagen som tränar 2-3-4 gånger i veckan så undrar man ju lite hur domarna satsar på utveckling? Man har någon träff innan säsongen, det kommer en delegat och tittar någon gång... Borde de kanske få se sig själv döma? Jag tror att det är svårt för en domare att verkligen förstå hur de själva agerar på plan om det inte dokumenteras. Å andra sidan skulle det kanske finnas ännu färre domare kvar om de fick se sig själva.... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än hålla med och självklart är det beklagligt att så få snöar in på domarbanan. Likväl tycker jag att man måste kunna ställa krav på de som är verksamma domare. Om det sedan innebär att domarkåren tillämpar videogranskning så är det inte mig emot. Det viktiga är att någonting görs, så att vi slipper stå där med tillrättavisande (i negativ bemärkelse) domare, som minsann ska visa att de vet bäst.

      Det kanske är att ta sig vatten över huvudet, men jag tycker mig kunna skönja en tendens där domarna (såväl på högsta internationella nivå som i de nationella serierna) successivt halkar efter spelarna när det kommer till professionalism och därmed också till kvalité. Lagen (inte alla så klart) utvecklar sig med hjälp av videoanalys och allt vad det nu må vara medan domarna (inte alla så klart) mest står still och stampar. Som det är nu får man vara glad om de orkar följa med i kontringen för att beivra eventuella förseelser. Jag vet ju att man åtminstone på sina håll har infört löptester i samband med det obligatoriska regeltestet och även om det naturligtvis är bra krävs det nog att domarkåren försöker utveckla och förbättra sin verksamhet löpande i alla avseenden.

      Några bevingade ord på vägen kan också tjäna sin plats: en bra domare är en domare man inte lägger märke till.

      Till sist, fortsätt kommentera och ifrågasätt gärna det jag har anfört ovan. Tro det eller ej, jag är inget facit.

      Radera
  3. En bra domare är en domare man inte lägger märke till.
    Håller helt och hållet med tyvärr så inträffar det allt mer sällan....:-(

    SvaraRadera
  4. Håller med i det mesta. Verkligen. Men jag har en fundering, matchen Jakobsberg - Sikeå innebar 9 st utvisningar för Sikeå. 0 st för jakobsberg. Ändå tyckte jakobergs stab att domaren var svag och sjukt dålig. De skyller på att de förlorade matchen pga dem ( en del) jag personligen (jag e en Sikeå spelare) tycker att dessa två ungdomar var sjukt bra, kanske för att vi vann matchen, eller så var det för att de höll en hög JÄMN nivå åt båda hållen. Givetvis så åkte Sikeå ut på en del tveksamma utvisningar, jakan fick bara friskast mot sig i samma sits åt det hållet. Lite hemmafavör ska de väl vara antar jag. Så var går gränsen? Jakan tycker säkert att vi skulle åkt ut 10 ggr till. Jag tycker att vi skulle haft 3-4 mindre utvisningar. Ne jag tycker att det ligger mycket på spelarna, tål hög nivå på den fysiska sporten och inte gnäll. Träna med instälning till att man får inget frikast om man får läget fast man kanske får dig en liten junis smäll. Div 2 domare måste upp i nivå o helst försöka döma med de som dömt högre. Höj nivån, både på spelare, ledare och domare. Frågan e nig bara hur????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att uttala mig om just er match mot "Jakan", men rent principiellt håller jag med dig. Såväl Gladh som jag har tidigare varit inne på att man alltför ofta straffas för att man spelar ett tufft, men regelrätt försvarsspel. Dessvärre tror jag att många domare luras av att ena laget spelar vad som av människoögat uppfattas som våldsamt och regelvidrigt i jämförelse med motståndarlaget. Min erfarenhet är att när båda lagen "smäller på", så är det ofta okej, men om bara det ena laget gör det så väljer man ofta att gå hårt åt just det laget. Kan ju vara så att jag är väldigt färgad i min bedömning, men det är nog lätt hänt med tanke på att även domare är människor och uppfattar situationer som folk i gemen.

      Radera
  5. Svår fråga, dock så är det ju så att vi spelare tränar för att bli bättre medan (nödvändigtvis inte alla) domare bara dömer sina matcher varje vecka... Om en spelare skulle påstå att han blev bättre av att bara spela matcher så skulle många höja ögonbrynen.
    Införa domarträningar hållda av elitseriedomare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant förslag. Det kanske skulle kunna fungera som en motivationshöjare för domarna också. För en nyanserad diskussion är det viktigt att komma ihåg att man måste vara beredd att göra investeringar även i domarna. Det är lätt att man glömmer bort dem och att de får sköta sig själva, men de är ju lite för viktiga för det.

      Detsamma gäller ju när vi diskuterar domarnas insatser; spelarna på planen begår tekniska fel, tränarna fattar felaktiga beslut i coachningen och då måste även domarna få göra fel emellanåt. Dock har ju merparten av diskussionerna här rört domarnas attityd och inte så mycket felaktiga domslut etc.

      Radera
    2. Jag kan acceptera misstag från domare, men när man som spelare försöker kommunicera med dem, även om man gör detta lugnt och sansad, så hamnar de ofta i försvarsställning och uttalar den vanliga frasen "det är jag som dömer/bestämmer"

      Radera