tisdag 21 februari 2012

Oviss framtid för Hornskrokens nyckelspelare

På lördag reser vi norrut och första anhalt på säsongens sista norrlandstripp blir Boden, där Hornskrokens IF väntar i Hildursborg. En av spelarna vi måste ha lite extra koll på är Johan Gross, som just nu är högaktuell här på bloggen. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" tog ett snack med Hornskrokens Usain Bolt och diskuterade utöver det stundande mötet även framtiden.

Vill du ställa upp på en intervju?

-Det går bra det.

Trevligt att ha dig med Johan! Ni hade inför säsongen som målsättning att vara topp-3 och nu ligger ni åtta i tabellen. Varför har det inte riktigt blivit som ni hade tänkt er?

-Vi har haft problem med kontinuiteten på träningarna och haft svårt att få ihop fullt manskap. Dessutom har vi inte haft full trupp vid bortamatcherna och det har naturligtvis påverkat.

För egen del har det gått bättre.

-Jag är ganska nöjd. Jag har aldrig varit en kille som har dragit på mig röda kort tidigare, men den här säsongen har det blivit två direktröda och det är jag väl kanske inte så nöjd med.

Ja, vi var några som blev förvånade när vi fick se dig på läktaren mot AIK.

-Det röda kortet (mot Kungsängen dagen innan, reds. anm.) var lite väl hårt. Domaren erkände till och med efteråt att det var tveksamt, men det är sånt man får leva med.

Du är handbollsfostrad i Lund (moderklubb Lugi). Hur kommer det sig att det blev Hornskroken?

-Jag började plugga och undrade om det fanns någonstans att spela handboll. Jag hade inte aning om det överhuvudtaget fanns något lag, men blev introducerad för Hornskroken och fick komma och provträna. De ville ha mig och så blev det.

Det måste vara en ganska ordentlig omställning. Handbollsmässigt går det ju inte att jämföra Skåne med Norrland.

-Det är en stor omställning. Jag är van vid att konkurrera med sex andra vänstersexor och är man inte tillräckligt bra får man sitta. Här är de glada bara man spelar. Så, ja det är stor skillnad.

Hur trivs du?

-Jag trivs bra och handbollen är ett bra komplement till studierna.

Att döma av spelarinformationen på er lagsida verkar ni ha ett skönt gäng. Planerar du en fortsättning i "Kroken" även efter din utexaminering?

-Ingen aning, vi får helt enkelt se. Jag tar en säsong i taget och får se vad som händer. Nu är det inte så mycket kvar av den här säsongen, men jag har inte beslutat någonting inför nästa säsong. Jag skulle ju gärna spela i någon högre serie, men det hänger ju också på var någonstans man får jobb efter studierna.

Hornskroken är ju något av en främlingslegion med spelare som dig själv, Mattias Söder från HK Country, Hugo Strömsnes med IK Nord som moderklubb och Sebastian Karlin från Malmberget. Dessutom riskerar många att lämna efter studietiden samtidigt som klubben inte har någon ungdomsverksamhet på pojksidan. Vilka förväntningar är realistiska att ha på Kroken i framtiden?

-Klubben är ju väldigt beroende av sina studenter och är ute och scoutar på universitetet. Därför är det också väldigt svårt att se två-tre år framåt i tiden. Det är en säsong i taget som gäller och det är svårt att få någon kontinuitet, men det har ju gått bra hittills så då kommer det säkert att göra det framöver också.

Om du blir kvar kanske du kan locka upp något guldkorn från landets sydligare delar. Nu till något helt annat. Ni möter oss i Vassunda på lördag. Hur lyder Johan Gross analys inför den matchen?

-Utgår man från matchen borta mot er, där jag tycker att vi kunde ha vunnit större om vi inte hade bränt så många lägen, blir det nog jämnt. Jag har inte riktigt fått grepp om er, men det verkar vara lite upp och ned. Precis som det är berg- och dalbana för vår del. Jag vet att det är ett bra lag som kommer upp hit och det blir säkerligen match i 60 minuter.

Slutligen, om vi utgår ifrån att Brännan tar andraplatsen, vilket lag tar den sista kvalplatsen till ettan?

-Ja du, det var inte lätt. Ni har ett passande spelschema tycker jag. Ni förlorar på lördag, men klarar av att behålla tredjeplatsen ändå.

Så ska det låta! Dock får vi väl se hur det går på lördag. Tack så mycket för att du ställde upp på intervjun och lagom mycket lycka till på lördag.

-Haha ja, tack själv!

* * *

Matchen på lördag spelas 13:15 i Hildursborg och matchen kommer att liverapporteras i Hornskrokens regi.

1 kommentar:

  1. http://www.laget.se/KSKHERR/35631-nyhetsarkiv-item-2101568.html

    tipset omg 19
    mvh Ksk djalmar

    SvaraRadera