torsdag 9 februari 2012

Kvalvaka

Med 6 omgångar kvar kan vi äntligen börja se vissa grupperingar i en annars så jämn serie.
I topp har Lidingö i princip säkrat avancemanget till division 1. På andra plats hittar vi Brännan som nog har säkrat en av de två kvalplatserna till division 1.

Bakom dessa 2 lag finns 3 lag inom 1 poäng. Det är Vassunda och Cliff på 19 poäng och AIK på 18. Sedan blir det ett hopp och jag tror inte att något av de lagen kan komma ikapp trots att det bara skiljer 2 poäng.

***

Vassunda har följande matcher kvar:

Lö 2012-02-11 15:30 Malmberget AIF (h)

Lö 2012-02-18 17:15 Kiruna HK (h)

Lö 2012-02-25 13:00 Hornskroken (b)

Sö 2012-02-26 14:00 Sikeå SK (b)

Lö 2012-03-10 18:30 Kungsängens SK (h)

Lö 2012-03-17 16:00 HK Cliff (h)

***

Cliff har följande matcher kvar att spela:

Lö 2012-02-11 15:00 Sundsvall HK (b)

Sö 2012-02-12 12:00 Brännans IF (b)

Sö 2012-02-26 14:00 Malmbergets AIF (h)

Sö 2012-03-04 11:45 Kiruna HK (h)

Lö 2012-03-10 15:00 Lidingö SK (b)

Lö 2012-03-17 16:00 Vassunda IF (b)

***

AIK har dessa matcher kvar:

Sö 2012-02-12 12:00 Hornskrokens IF (h)

Sö 2012-02-19 12:00 Sikeå SK (h)

Sö 2012-02-26 12:00 Sundsvall HK (h)

Sö 2012-03-04 12:00 Brännans IF (h)

Lö 2012-03-10 13:45 Jakobsbergs GOIF (b)

Lö 2012-03-17 16:00 Lidingö SK (b)

***

Ja hur ska detta sluta då?

Om vi bara ser till motståndarna kan vi konstatera att Cliff  har de tre topplagen Lidingö, Brännan och Vassunda kvar att möta. Ingen av dessa matcher kommer att vara i närheten av enkel. Jag tror att Cliff kammar noll i alla dessa. AIK har "bara" två av dessa lag kvar. Där tror jag kanske att AIK passar Brännan snuskigt dåligt. Här kan faktiskt AIK skrälla hem 2 blytunga poäng. Vassunda har kanske det på pappret enklaste motståndet kvar. Laget har faktiskt 3 möten med bottenlagen Kiruna, Sikeå och nu till helgen Malmberget kvar. Sedan har vi mittenlagen Hornskroken och Kungsängen kvar. I sista omgången kan det bli en rysare mot Cliff.

***

Efter att ha gurglat runt de återstående matcherna kommer jag fram till följande.

Cliff kommer att få det jättetungt. Redan till helgen tror jag att det blir dubbla förluster mot de starka hemmalagen Sundsvall och Brännan. Därefter väntar två matcher mot Malmberget och Kiruna. Där blir det fyra stadiga poäng, enligt mig. Efter detta väntar de två blytunga matcherna mot Lidingö och Vassunda. Först och främst tror jag att Lidingö har de rätta nycklarna för att dyrka upp Cliffs duktiga försvar. Sedan väntar Vassunda i en potentiell avgörande match. Hursomhelst tror jag inte att Cliff rår på Vassunda i Borgen.

Det ger Cliff en poängskörd på 23 poäng när serien summeras.

***

AIK kommer att gå starkt nu på slutet och ses av mig som Vassundas stora hot. Jag tror att AIK har alla möjligheter att gå fullt resten. Jag tror att man hemma i Råsta Park kommer vara en mardröm för Brännan som haft svårt för AIK de senaste åren. Jag tror även att man vinner mot Lidingö i sista omgången. Va, hur tänker du nu? Lidingö kommer i sista omgången redan vara klara för division 1 spel till nästa omgång, och risken finns då att man tänker lite väl mycket på den stundande segerbanketten. AIK däremot kommer att komma in taggade till tårna och antagligen göra sin absolut bästa match för året.

Det ger AIK en poängskörd på sammanlagt 30 poäng

***

Det trygga hemmalaget Vassunda har vacklat på bortaplan på slutet. Efter en sådan helg vi upplevde i Sundsvall och Härnösand känns det skönt med ett par hemmamatcher i rad nu. Jag tror att vi kommer vinna hemma i vårt eget Fort Knox både mot Malmberget och Kiruna. Sedan är det dags för en ny norrlandstripp. Först möter vi Kroken som vi har fördelen(?) att möta redan på lördagen Där tror jag på en Vassundaseger. Dagen efter möter vi Sikeå i Jenningshallen. Ett Sikeå som är ett helt annat lag på hemmaplan än borta. Men trots det SKA vi bara slå Sikeå. När vi sedan kommer tillbaka till vackrare trakter för de avslutande matcherna mot Kungsängen och -- den kanske helt avgörande matchen mot -- Cliff är det bara segrar som gäller. Med det sagt tror jag att vi tar fullt pott även vi.

Det ger Vassunda en poängskörd på 31 poäng och därför tar den andra kvalplatsen.

***

Det är mycket möjligt att jag får revidera denna text allt eftersom att omgångarna passerar. Men just nu är det så här jag tror om det som komma skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar