torsdag 23 februari 2012

Nomineringar All-Star Team (MV)


Efter att ha fått alla nomineringar på sexmeter har turen nu kommit till lagens viktigaste spelare; målvakten.

Det här har varit lite utav ett getingbo. Näst intill vartenda lag har en målvakt av klass. I princip vartenda lag har minst en målvakt nominerad. Tyvärr innebär detta att många duktiga målvakter inte blir nominerade. Men efter att ha räknat nomineringarna, samt använt våra huvuden är det följande fyra som blivit nominerade:


All-star team - Nomineringar MV

Spelarna presenteras i bokstavsordning utifrån efternamn.



Simon Bergström, Vassunda IF

Motivering: Den andra av Vassundas målvakter. Har liksom Camile fått dela broderligt på målvaktssysslan i Vassunda. Har en fruktansvärd förmåga att alltid stå rätt. Gör aldrig en räddning som ser svår ut. Har en räddningsprocent på över 50%. Simon har troligtvis seriens bästa kontringspass.


Anders Boqvist, Lidingö SK

Motivering: Har under säsongen visat upp en öerhört jämn- och hög nivå. Har förmågan att fullkomligt stänga igen butiken. Placeringssäker målvakt som oftare står rätt än gör de spektakulära räddningarna. Det ser helt enkelt väldigt lätt ut att vara målvakt när "Boken" står.


Camile Buela, Vassunda IF

Motivering: Stor del i Vassundas segrar. En av de två målvakterna som har delat broderligt på målvaktsplatsen i Vassuna. Camile gör de konstigaste av räddningar. En målvaktsartist som har förmågan att göra viktiga räddningar i slutskedet av matcherna.


Korab Selmanej, HK Cliff

Motivering: Cliffs sista utpost har släppt in väldigt lite mål i år. Korab har väldigt snabba reflexer som gör honom till lite utav en mästare på närskott. Har i flera matcher sett ut som en mur och han har en stor del i Cliffs framgångar.

23 kommentarer:

  1. Linus Sandberg, AIK
    Hannes Hed, AIK
    Hornskrokens målvakt (namn?)

    Är nr 2-4 bakom Anders Boqvist

    SvaraRadera
  2. Hmm två från Vassunda......!!!

    SvaraRadera
  3. är den anonyma från AIK kanske?

    efter de matcher jag har sett på hemmaplan och även de jag sett runt i stockholm hade min lista varit ungefär på detta vis:

    1. anders boqvist, Lidingö
    2. korab selmanej, cliff
    3. camile buela, VIF
    4. den här är svår, jag vill mer än gärna stoppa simon här men då är jag lite väl partisk, så här får två målvakter dela på fjärdeplatsen. henrik fälldin, brännan och william aspebo MAIF.

    detta är ju utifrån de matcher jag sett och jag har inte sett de flesta målvakterna mer än en match.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är lite skumt med 2 målvakter från Vassunda ! Men hursomhelst kul att det finns att rösta på! Personligen så tycker jag Boken är klart seriens bästa målvakt efter det?? Men ska man göra en rättvis bedömning så kanske man skulle gått ut och kollat eller gjort en förfrågan till tränare som oftast är med på matcher! Värt att tänka på till nästkommande säsong!
      Med vänlig hälsning, Djalmar ! Nu tror jag dock att man som tränare kan vara opartisk i den frågan om man dock så att säga inte får lägga rösten på sina egna!

      Radera
  4. Det här anade vi ju nästan, men jag tycker ändå att vi har befogad grund att stå på.

    Om vi börjar med våra målvakter så tror jag att det är väldigt få som har något att invända mot Camile. Han är bäst när det gäller helt enkelt.

    Beträffande Simon så luras man lite av att han sällan gör det spektakulära. Som åskådare har man en tendens att se det häftiga precis som man ofta ser målskytten, men missar spelaren som tar en avgörande löpning eller slår en perfekt spärr. Simons siffror den här säsongen (tack vare vår senioransvarige har vi statistik på det mesta från våra matcher, däribland räddningsprocenten) talar sitt tydliga språk.

    Hannes var länge och väl med i diskussionen, men till Simons fördel finner vi att han har seriens överlägset bästa utkast. Inte ens "Boken" kan mäta sig med de projektilerna.

    Linus har jag sett två gånger i år och han har varit ok, men inte mycket mer i de matcherna.Det räcker inte riktigt.

    Om du med Hornskrokens målvakt menar Tor Reimer Rasmusson, så kan jag till stor del hålla med dig. Då du antagligen är AIK:are förstår jag att du tycker att han är bra med tanke på att han storspelade i Solnahallen för snart två veckor sedan. Dock har vi spanat in honom vid fler tillfällen och då har han kanske inte kommit upp i samma nivå. Dock är det en bra målvakt. till hans nackdel talar också att han har spelat väldigt få matcher. Även Sandberg är på gränsen i det avseendet.

    Henke, kan säga att vi har varit väldigt återhållsamma med att nominera vassundaspelare, främst därför att vi inte har så många spelare som sticker ut (utöver målvakterna då), utan är ett lag. Håll utkik framöver så förstår du vad jag menar med restriktiviteten.:)

    SvaraRadera
  5. Linus Sandberg har inte spelat få matcher, sen att han inte varit med i någon av matcherna mot er är bara oturligt. Krokens målis storspelade inte heller, vi sköt honom bra. Tycker det är tråkigt för Hannes som spelat grymt stabilt. Inte bara för att jag själv spelar i AIK men hallå.

    Enought said.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första skrev jag aldrig att Linus Sandberg hade spelat för få matcher. Den biten gällde Tor i Kroken.

      Håller för det andra inte riktigt med dig om att det var ni som gjorde honom bra, Visst var ni inte direkt kliniska i avsluten, men man ska inte ta ifrån honom att han gjorde en riktigt bra match.

      Och om du ändå kör på den stilen får jag väl passa på att kontra med att skälet till att Hannes tog mycket mot oss var att vi, i synnerhet vid avsluten från niometer, inte kollade ordentligt på hans agerande och bara sköt. Med den logiken var det alltså inte Hannes som var bra, utan vi som spelade in honom i landslaget. Hade alla i laget bara tittat på målvakten hade vi kunnat lobba över den hårt attackerande Hed snart sagt varje gång. Nu blev det inte så och då täcker han tack vare sin storlek mycket.

      Vid nomineringarna kan det också ha spelat roll att såväl jag själv som Gladh hade ett bra övertag på Hannes i matcherna. Sedan håller jag med om att han fick stopp på vårt distansskytte.

      Konkurrensen på målvaktsplatsen är stenhård och som Gladh redan har poängterat är det många duktiga målvakter som fick stå åt sidan. Sedan kan det säkerligen för er i AIK framstå som märkligt att två målvakter från Vassunda tar plats, då såväl Simon som Camile inte gjorde någon av sina bättre insatser mot er.

      Slutligen är det kul att alla inte är av samma åsikt. Ingen har sett alla matcher och vissa val kommer därför att framstå som obegripliga i vissa ögon, men det är bara att svälja. Bästa sättet att påverka var att nominera och vi har tagit stor hänsyn till de inkomna förslagen.

      Radera
  6. Eftersom varken Hannes eller Linus är nominerade så anser jag att Boqvist i detta sällskap ska ha 100% av rösterna.

    / Björn, AIK

    SvaraRadera
  7. Oj, spännande att era två är nominerade men spontant kan jag inte riktigt köpa att ni skulle ha två av de fyra bästa målvakterna i serien men om nomineringarna har avgjort detta så är det väl inte så mycket att säga om. Hela det här bygger ändå en hel del på från vilka lag spelarna är som röstar och det är bara se på under förra året när Lennerman blev utsedd till bästa mittsexa.

    Att Buela tillhör den här skaran är inget snack om och vem som skulle vara fyra efter han, Boken och Korab är lite av ett getingbo men personligen tycker jag AIK, Kroken, Sikeå och oss ha bättre målvakter men allt är ju personligt och Simon kan ju ha haft en dålig dag då han gästade Öbacka för då hade jag räddat mer skott!

    Som jag sagt förr kan man diskutera hur mycket som helst och kunde inte låta bli att blanda mig in men jag antar Boken kommer få runt 85% av rösterna för utan honom skulle inte Lidingö ha så mycket poäng!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer definitivt att det är en klar fördel att ha många från sin klubb som röstar. Det är ju exakt samma sak som händer i vänsterkantsomröstningen där er Daniel Sjödin har fått fruktansvärt många röster. Daniel har ett målsnitt på 3,8 att jämföra med Gross som har 6,5 och Sjöberg på 6,6(efter 13 omgångar).

      Men någonstans får man väl acceptera att så blir fallet. Vi har stora läsarkretsar i Härnösand och i Knivsta. Det känns ganska logiskt med tanke på att Härnösandsborna blivit bortskämda av din blogg medan Knivstaborna givetvis intresserar sig för vår.

      Vad gäller nomineringen av våra två målvakter tycker jag att Sjöberg har förklarat det tillräckligt.

      Sen är det ganska intressant att Camiles nominering känns given för många medan Simon glöms bort. Simon HAR VARIT vår förstemålvakt hela säsongen. Det var under en period där han tyvärr inte kunde deltaga som Camile kom in och storspelade.

      Radera
    2. En uppdaterad skytteliga publiceras till helgen, men jag kan redan nu avslöja att inbördes mellan dessa herrar ser det ut så här efter omgång 17:

      Daniel Sjödin: 66 mål på 17 matcher (3,9 mål/match)

      Johan Gross: 111 mål på 17 matcher (6,5 mål/match)

      Gabriel Sjöberg: 108 mål på 16 matcher (6,8 mål/match)

      Mål är inte allt, men för kantspelare är det mycket eftersom man inte på samma sätt som niometersspelarna har möjlighet att ligga bakom spelet.

      Radera
  8. Spelar det egentligen någon roll vem som är nominerad? Bäst är Boqvist sen kommer inget, sen inget, sen finns det en hel flock målvakter som håller bra div 2 klass.
    Vinner inte Boqvist denna omröstningen så är jag allvarligt oroad över kunnandet om målvaktsspel i div 2 norra. Han har bäst teknik både teoretiskt och praktiskt, bra fysik och bra spelsinne. Fysik och Spelsinne har några andra målvakter också men ingen har den tekniken, den är av toppklass!

    Håller Sikeå Hansson och AIK Sandberg som bättre än de övriga nominerade men Hansson spelar bara i Jennings och Sandberg kanske bara hade en toppmatch i Råsta så man kanske har helt fel uppfattning om dem.

    Avslutar enligt AIK-Björns devis Vote Boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju inte säga att AIKs och Sikeås målvakter är bättre än Korab? forshame....

      Radera
    2. Har bara sett Korab spela två gånger och då har han inte imponerat på något sätt och i princip släppt in alla skott som inte hamnade nära kroppen, enligt de matcherna så borde han inte ens vara nominerad. Sandberg har jag sett en gång och det kan ju hända att han fick till en fullträff då. Hansson har jag sett endel och när han är bra är han jävligt bra, mycket bättre än jag sett Korab prestera. Men här uppe i norr ser man ju inte alla så mycket mer än när man möter dem.

      Radera
    3. Han var grym mot oss och när han sedan blev nominerad från olika håll och kanter var det inte mycket att fundera på. Dock är det mycket möjligt att han inte var bra mot er, men vi har alla våra sämre dagar. ;)

      Radera
  9. Har några saker jag måste få sagda:

    Boqvist är en förbaskat duktig målvakt, men han är inte så övermänsklig som alla verkar vilja göra gällande. Låt mig ge tre skäl till mitt påstående.

    1. Redan innan match är majoriteten av motståndarna övertygade om att det inte går att göra mål på honom. Klart det inte går om man har bestämt sig för att det är omöjligt.

    2. 9 av 10 spelare i norrtvåan (särskilt från sex meter) har för dålig avslutningsteknik och för lite finess. Boqvist är smart och skjuter man då för ärliga och enkla skott (ofta utan ordentligt upphopp) blir man uppäten. Kan låta kaxigt, men Gladh och jag missade 2 skott av 14 hemma mot Lidingö och bidrog starkt till att han bytte ut sig själv med kvarten kvar. Om "Boken" bara hade en dålig dag? Knappast, han tog en hel del annat, men vi avslöjade honom totalt (och det inte bara med flippar och knorrar, vi behärskar faktiskt andra avslut också;). Bättre avslut skulle helt enkelt ändra synen på honom vågar jag påstå. Bara hem och joxa med trasan helt enkelt.

    3. Han har seriens bästa försvar framför sig. De flesta målvakterna i serien skulle framstå som bra med gångsätramuren framför sig.

    Det om "Boken". Nu de andra.

    Tobbe, precis som du är inne på var Simon helt under isen mot er, men han är en klassmålvakt med samma typ av kvaliteter som Boqvist. Han är lugn, placeringssäker och en extremt analyserande målvakt. Precis som i fallet med "Boken" går det inte bara att skjuta, något som åtminstone Malmbergetspelarna måste vara smärtsamt medvetna om efter matchen mot dem i Alsikehallen. Som intäckt för att det här stämmer kan jag väl säga att jag har min avslutningstekik att tacka Simon för. Vi har spelat tillsammans under ungdomsåren och då tvingades man till de mer okonventionella lösningar. Hade till och med en i föreningen verksam före detta landslagsspelare som sa till mig att det är en ynnest att få träna med den typen av målvakter som Simon, just av den anledningen. Det samma hade säkert gällt om man spelat med "Boken" några år.

    När det gäller Hansson i Sikeå så hade vi uppe honom till diskussion. Det är tveklöst en bra målvakt, vilket inte minst IFK Nyköpings (division 1 norra) intresse tyder på. Till slut föll det dock på att han har spelat relativt få matcher samt att han i matchen mot oss inte hade någon vidare lyckad dag. Hoppas inte han kompenserar för det på söndag.

    Om vi nu ska dra upp Hannes Hed och Linus Sandberg med flera bör väl även Djalmar i Kungsängen diskuteras? Han har varit riktigt het under våren. Likaså bör Fälldin nämnas.

    SvaraRadera
  10. Tycker det är lite skumt med 2 målvakter från Vassunda ! Men hursomhelst kul att det finns att rösta på! Personligen så tycker jag Boken är klart seriens bästa målvakt efter det?? Men ska man göra en rättvis bedömning så kanske man skulle gått ut och kollat eller gjort en förfrågan till tränare som oftast är med på matcher! Värt att tänka på till nästkommande säsong!
    Med vänlig hälsning, Djalmar ! Nu tror jag dock att man som tränare kan vara opartisk i den frågan om man dock så att säga inte får lägga rösten på sina egna!

    SvaraRadera
  11. Du kanske har lite rätt i att många överskattar honom men kan ändå tycka att du underskattar honom lite istället. Visst har dom ett bra försvar men absolut inte omänskligt och det ju just att han tar alla "enkla" skott som är så förbaskat skönt. Det flesta målvakter i vår serie kan göra magiska matcher och stänga igen helt men då tappar oftast in en hel drös skitbollar och det är ju det värsta som finns.

    Stabilteten är det viktigaste hos en bra målvakt och det har Boken, sen måste väl han också få göra sämre matcher? Laget har snittat 18!!! insläppta mål per match och det är ruskigt bra och det till det räcker inte bara ett bra försvar.

    Men som sagt, kan vara en blandning i detta, under- respektive överskattning.

    Angående AIK-målvakterna så håller jag med dig, då bör Djalmar och Henke definivt och blanda sig in men sen är det som vanligt för oss norrlänningar, vi har ju oftast bara sett målvakterna två matcher och det kan ju ge en felaktig bild.

    Djalmar: Ifjol när jag tog tag i detta var det många tränare som mailade in sina allstarteam så forthoppningsvis har det varit så i år också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att "Boken " är seriens bästa målvakt och han besitter precis de kvaliteter man som utespelare uppskattar; Han tar allt han ska och lite till. De mer spektakulära räddningarna är ju inte helt fel, men en pålitlig sista utpost skänker oerhörd trygghet till ett lag och är en förutsättning för att man ska kunna vara bra över en hel säsong. Det talar ju för övrigt för att alla topplagen i serien har just stabila målvakter.

      Dock kan jag inte låta bli att förundras över den extrema respekt så många tycks ha för "Boken". Han är människa han också. Nä, jobba lite på avslutningstekniken (och det egna självförtroendet kanske) så ska vi se att det blir fler mål gjorda på Lidingö.

      Att jag skulle underskatta "Boken" är det sista jag skulle vilja påstå. Däremot är det fantastiskt roligt att spela mot en så duktig målvakt. Det är ju en utmaning, om än långt ifrån omöjlig, att överlista honom. ;)

      På min lista går Fälldin och Djalmar före AIK:s målvakter alla dagar i veeckan.

      Var ett par tränare som mejlade sina förslag till kandidater, men rent generellt vet jag inte om tränarna har mycket bättre koll än spelarna. Är nog väldigt individullt det där beroende på hur instatt man väljer att vara. Jag är ju sån att jag alltid vill ha koll på motståndarna och då får man också det, andra bryr sig mindre om vilka som står på andra planhalvan. Påstår inte att det ena är bättre än det andra.

      Radera
    2. Mig har du/ni i Vif möt
      Många ggr inte bara i Ksk färgerna! Även i westermalm! om jag inte
      Minns helt fel så har ni matchen inspelad från sjöstadshallen! Undrar om det
      Inte var du som drämde dit bollen i pallet på mig tre ggr!
      Mr Sjöberg! Sedan stod jag ju i kvalet mot er förra säsongen ;) vi ses om två veckor då får jag helt enkelt bevisa att jag skulle vart nominerad ;)
      Trevligt att ni vann mot Sikeå! Följde matchen hemma i Sthlm

      Radera
    3. Ska bli riktigt kul att se dig i aktion på lördag, när du nu har prickat formen. :)

      Dock har jag aldrig spelat mot Westermalm i seniorsammanhang (kan inte minnas att jag spelat mot dem under ungdomsåren heller) och senast Vassunda mötte Westis var jag a-pojksspelare eller möjligtvis förstaårsjunior med spel i u-laget på sin höjd. Kan helt ärligt inte komma på att jag någonsin skjutit målvakten i huvudet i samband med match.

      Funderar på om det möjligtvis kan ha varit Jesper Siderud som träffade dig i ansiktet. Han spelade V6 i a-laget då och var ganska lik mig (eller tvärtom) i spelstilen.

      I de två sista kvalmatcherna var du grym, men det kan vi tyvärr inte ta hänsyn till nu. Helt rätt inställning för övrigt. Knyt näven och motbevisa oss! :)

      Tack för segergratulationerna! Även om jag kan tänka mig att du gärna hade sett en Sikeåseger igår. ;)

      Radera
    4. i min ungdomsår spelade jag i STHLMSPOLISENS 83 or där vi hade en en enorm framgång under tiden som A.pojkar/juniorer

      Radera
  12. För att sätta press på er! Så hade det var kul ! Men nu får vi helt enkelt ta Brännan till och börja med! En match i taget ! Men för mitt tips så var det ju bra att det fick in man får hoppas att det räckte till en pall plats!

    SvaraRadera