fredag 3 februari 2012

Karlsson till "Gnaget"

AIK Handboll står inför något av en ödeshelg i norrtvåan. Nu förstärker man på målvaktssidan genom att plocka in Kristofer Karlsson (född 1992) från IF Swithiod. Karlsson har sedan tidigare gjort en sejour i AIK säsongen 2008/2009 och representerade dessförinnan HK Cliff.

Jag har försökt dra mig till minnes om jag någonsin har spelat mot Kristofer, men har nog kommit till insikten att han är en av få 92:or inom stockholmshandbollen, som jag aldrig har stött på i cup- eller seriespel.

Det är naturligtvis svårt att veta hur ett lag resonerar kring värvningar, men jag kan tänka mig att tränare March Kusmin ser Karlsson som "back up" till Hannes Hed, som har gjort en bra säsong så här långt.

* * *

Även Sikeå SK gör sig påminda på "transfermarknaden". Idag blev det klart att Joel Weinmar lämnar Robertsfors för spel med Bodens BK HF i division 3 norra. Övergången kan ju ses som ett steg i "fel" riktning, men sett till tabellägena i norrtvåan respektive norrtrean garanterar Weinmar mer eller mindre sig själv att få spela i division 2 nästa säsong. Att Boden tar steget upp har stått klart sedan någon gång i oktober och nu verkar det onekligen som att anrika (för visst får man kalla föreningen det) Sikeå SK tvingas till degradering och spel i division 3 kommande säsong.

* * *

Lite skralt med tips inför helgen, men än finns det gott om tid kvar. Spelstopp lördag kl 15:55.

2 kommentarer:

  1. Sen spelar han också i Australiens handbolls landslag.http://www.handballaustralia.org.au/

    SvaraRadera
  2. Spännande! Inte för att Australien är någon större handbollsnation kanske, men ändå. De var ju faktiskt med i VM här i Sverige förra året.

    Det här innebär ju också att det är två spelare i svenska division 2 som spelar i Australiens landslag. Utöver Karlsson spelar, om jag inte helt missminner mig, även Tommy Fletcher (V9) med Matteuspojkarna, som i nuläget är nästjumbo i division 2 östra.

    Dessutom spelade ju James Blondell (H6) med Stavstens IF i allsvenskan förra året.

    SvaraRadera